ТИПИ
УРОКІВ
1. Урок засвоєння нових
знань
Основна дидактична мета:
ознайомлення з новими фактами, поняттями, законами, теоріями,
твердженнями, з'ясування їх суті.
Основні структурні компоненти, що характеризують даний тип уроку:
а) ознайомлення із змістом нового матеріалу;
б) встановлення деяких залежностей і зв'язків між елементами нових
знань.
Структура уроку:
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь;
повідомлення теми, цілей і завдань уроку;
актуалізація мотивації учіння учнів.
3. Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні
вправи).
а). Первинне застосування нових знань (пробні вправи);
б). Самостійне застосування учнями знань у стандартних
ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням);
в). Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі
вправи).
4. Підсумки уроку.
5. Повідомлення домашнього завдання.
перевірка домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних
знань; повідомлення теми, цілей і завдань уроку; мотивування учіння; сприймання
й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей
між елементами вивченого матеріалу; узагальнення і систематизація знань;
підсумки уроку; повідомлення домашнього завдання.
2. Комбінований урок.
Комбінований урок поєднує дві або більше дидактичні мети уроків
попередніх типів.
Структура комбінованого уроку:
1. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного
характеру;
перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань, навичок і
вмінь;
відтворення і корекція опорних знань учнів.
2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації
учіння.
3. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
4. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
5. Підсумки уроку.
6. Повідомлення домашнього завдання.
З усіх зазначених типів комбінований урок найпоширеніший у
сучасній загальноосвітній школі. Йому належить 75-80 відсотків загальної
кількості уроків, що проводяться.
Цей тип уроку здебільшого використовується в початкових і середніх
класах.
3. Урок формування навичок
і вмінь
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь;
повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів.
3.Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні
вправи);
первинне застосування нових знань (пробні вправи);
а). Самостійне застосування учнями знань у стандартних
ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням);
б). творче перенесення знань і навичок у нові ситуації
(творчі вправи).
4. Підсумки уроку.
5. Повідомлення домашнього завдання.
Основна дидактична мета: з'ясування можливостей застосування знань
у навчальному пізнанні і практичних ситуаціях, формування досвіду такого
застосування, предметних і загальних навчальних вмінь.
Різновиди даного типу:
Урок первинного
формування вмінь.
Основна дидактична мета: з'ясування сутності і структури вміння,
формування алгоритму його реалізації.
Основні структурні компоненти:
а) актуалізація знань, які лежать в основі уміння;
б) ознайомлення із сутністю уміння, складом і послідовністю
виконання дій;
в) первинне застосування одержаних знань про способи дій на основі
виконання пробних вправ;
г) виконання зазначених дій у стандартних умовах (вправи за
зразком, аналогією, інструкцією).
Урок творчого
застосування знань і вдосконалення вмінь.
Основна дидактична мета: забезпечення переносу знань і способів
дій в нові умови.
Основні структурні компоненти:
а) перевірка стану засвоєння знань і сформованості уміння на рівні
застосування їх у стандартних ситуаціях;
б) перенесення знань і засвоєння способів дій у частково змінені
або нові ситуації (творчі вправи).
4. Уроки практичного
застосування знань, навичок і умінь
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь;
повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння
учнів; осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій.
3. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за
допомогою вчителя.
4. Звіт учнів про роботу і теоретичне обгрунтування отриманих результатів.
5. Підсумки уроку.
6. Повідомлення домашнього завдання.
Практична робота.
Мета такого уроку – обробка та закріплення теоретичних умінь та навичок на практиці. На цих уроках проводяться великі за обсягом і складні за змістом роботи. Уроки практичних робіт містять такі структурні елементи:
- Постановка навчально-виховних завдань;
- Ознайомлення учнів з навчальними засобами, необхідними для виконання практичної роботи; інструкціями щодо оволодіння прийомами навчальної діяльності і оформлення отриманих результатів;
- Власне проведення роботи;
- Підведення підсумків і домашнє завдання.
Результат цього типу уроків залежить від ступеня оволодіння учнями прийомами навчальної роботи: порівнювати, зіставляти, робити висновки, розраховувати, аналізувати, встановлювати залежність.
Контрольна робота.
Контрольна робота – поточна, періодична, підсумкова, забезпечує зворотний зв'язок, що дозволяє коригувати діяльність учителя та учнів, її результативність, виявляти резерви подальшого вдосконалення навчання.
Поточні контрольні роботи.
Проводяться в ході навчального процесу для отримання оперативної інформації про рівень засвоєння теоретичних знань та практичних навичок учнів. Вони проводяться в основному за змістом логічно завершеної дидактичної теми (чи кількох уроків з теми) програмового матеріалу з метою своєчасної корекції навчально-виховного процесу та забезпечення успішного просування учнів до засвоєння наступних розділів чи тем навчального курсу. При цьому слід дотримуватись таких вимог:
- чітке визначення змісту контрольної роботи відповідно до вивченого матеріалу;
- виділення в ньому головного, істотного;
- вибір раціональних форм проведення контрольної роботи (фронтальна, групова, індивідуальна);
- своєчасна корекція знань, умінь і навичок учнів;
- психологічний настрій та формування в учнів позитивної установки на проведення контрольної роботи.;
- оптимальність навчально-методичного забезпечення проведення контрольної роботи.
Періодичні контрольні
роботи
Проводяться після вивчення логічно завершеного розділу навчальної програми ( у кінці четверті, семестру чи навчального року).
Основні вимоги до періодичних контрольних робіт такі:
– визначення вузлових тем у вивченому розділі програмного матеріалу та виділення в них основних питань, правил, алгоритмів, принципів, закономірностей, законів тощо, які є обов’язковими для засвоєння учнями;
– оптимальність змісту та обсягу контрольної роботи;
– складність та посильність завдань, диференційованість завдань з урахуванням індивідуальних особливостей учнів та рівнів їх навчальної підготовленості;
– врахування при розробці змісту контрольних завдань прогалин у засвоєнні програмового матеріалу.
Підсумкові контрольні роботи.
Проводяться в кінці четверті та навчального року. Основні вимоги до такого типу контрольних робіт:
– зміст перевірочних питань, завдань повинен носити узагальнюючий, синтезований характер, охоплювати вузлові, центральні, провідні ідеї, аспекти, закони, закономірності, які є фундаментом даного навчального предмета чи окремого його курсу, розділу;
– мають бути розраховані переважно на реконструктивний та творчий рівень знань учнів;
– диференційовані (у кількох варіантах, тестах, картках тощо);
– передбачають виконання учнями контрольних завдань за допомогою задіяння широкого комплексу способів, методів, засобів;
– мають бути посильними за обсягом, узгодженими за кількістю годин, відведених на її виконання.
Розв’язування задач.
Такі уроки мають багато функцій:
- пізнання і засвоєння понять, які вивчаються, явищ і закономірностей;
- обробка знань та формування умінь, застосування їх на практиці;
- повторення пройденого, сприяння встановленню зв’язку вивченого з життям і виробництвом в усіх його різновидах;
- створення проблемних ситуацій.
Такі уроки вчать працювати, бути цілеспрямованими і самостійними, творчо активними. Важливе значення має формування в учнів узагальнюючих умінь, вироблення загальних підходів. Використовуються індивідуальні та групові форми роботи.
Рейтингово-вибірковий диктант.
Такий вид навчальної діяльності пропонується учням для оцінки достовірності 10 – 12 суджень, які зачитує учитель. Відповідь позначається значком + (так), якщо судження правильне, а якщо помилкове – значком «–« (ні). Відповіді на запитання записуються в один ряд і нумеруються.
Консультація.
Урок-консультація – це специфічна форма організації навчально-виховного процесу, яка проводиться перед контрольно-заліковими уроками.
Його мета – усунути прогалини в знаннях, уміннях та навичках учнів, попередити можливі помилки на контрольно-залікових уроках, виділити головне, істотне у змісті матеріалу, що вивчався раніше, та акцентувати на нього увагу учнів.
Такі уроки надають навчальну допомогу учням і забезпечують
інтереси всіх груп учнів:
– які недостатньо засвоїли теоретичний матеріал;
– які не засвоїли прийоми роботи з обладнанням, картами, схемами;
– які не навчилися вирішувати типові задачі;
– які потребують порад щодо написання рефератів, доповідей.
Консультації навчальні.
Допомагають у наданні допомоги учням щодо засвоєння окремих тем або розділів навчального курсу, а також поглибленого вивчення предмета.
Під час проведення консультацій учні мають можливість поставити питання, намагаються дати відповіді на них, слухають пояснення вчителя-предметника або запрошених спеціалістів.
Розрізняють консультації:
1) загальнокласні;
2) групові;
3) індивідуальні.
Правильно організована консультація:
– допомагає подолати прогалини в знаннях;
– виховує в учнів самоконтроль, критичне ставлення до своїх знань;
– допомагає правильно встановити рівень власної навченості.
Консультативне спілкування вчить школярів точності формулювання проблем та питань, що виникають.
5. Урок узагальнення і
систематизації знань і вмінь.
Головна дидактична мета: узагальнення та систематизація
вивченого матеріалу, визначення в ньому основних понять, закономірностей, сфер
застосування етапів процесу пізнання. Урок може складатися з трьох частин:
1) фронтальне повторення пройденого матеріалу за питаннями;
2) визначення та вирішення проблеми;
3) експериментальна робота.
Основна риса узагальнюючих уроків – набуття школярами нових знань на базі систематизації та узагальнення, переосмислення накопичених знань.
Такий урок може бути побудовано на самостійній роботі учнів з
індивідуальними дидактичними картками і таблицями, підручником чи додатковою
літературою.
Узагальнення і систематизація знань не тільки спонукає до кращого
запам’ятовування та застосування знань, але й підвищує їх рівень, допомагає
засвоїти фундаментальні знання.
На таких уроках використовується багато засобів навчання: карти,
схеми, таблиці, навчальні картини, екранні засоби, плакати, статистичний
матеріал. Сьогодні такі уроки передбачені програмою як тематичні.
Основна дидактична мета: виявлення істотних зв'язків між
елементами знань, їх групування і класифікація, введення вивченого в систему
раніше засвоєного.
Основні структурні компоненти:
а) повторення основних фактів, понять, правил, законів;
б) узагальнення знань;
в) узагальнення умінь.
повідомлення теми, цілей та завдань уроку;
актуалізація мотивації учіння учнів;
відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм
системи знань;
узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і
відповіднихнаукових ідей;
підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
6. Урок контролю і
корекції знань і вмінь.
1. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.
2. Актуалізація мотивації учіння учнів.
3. Перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять;
перевірка глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення.
4. Застосування учнями знань у стандартних і змінних умовах.
5. Перевірка, аналіз і оцінка виконаних під час уроку робіт.
6. Підсумки уроку.
7. Повідомлення домашнього завдання.
Основна дидактична мета: виявлення якостей знань і вмінь, що
характеризують стан засвоєння учнями логічно завершеного блоку навчального
матеріалу.
Різновиди даного типу:
Урок контролю знань і
вмінь.
Основна дидактична мета: виявлення рівня засвоєння навчального
матеріалу, в тому числі досягнення передбачених програмою обов'язкових
результатів навчання.
Основні структурні компоненти:
а) перевірка знань фактичного матеріалу на рівні репродукції;
б) перевірка осмислення знань (розуміння сутності понять,
тверджень, ілюстрування прикладами, встановлення взаємозв'язків у вивченому
тощо);
в) перевірка умінь застосувати вивчене у знайомих і змінених
(нових) ситуаціях.
Урок аналізу письмових
робіт.
Основна дидактична мета: корекція знань і вмінь на основі аналізу
допущених помилок.
Основні структурні компоненти:
а) узагальнена характеристика якості виконання робіт;
б) аналіз допущених помилок;
в) робота над усуненням виявлених прогалин у знаннях і уміннях.
повідомлення теми, цілей та завдань уроку; актуалізація мотивації
учіння учнів; перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять;
перевірка глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення;
застосування учнями знань у стандартних і змінних умовах; перевірка, аналіз і
оцінка виконаних під час уроку робіт; підсумки уроку і повідомлення домашнього
завдання.
7. Нестандартний урок —
це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру.
Назви уроків дають деяке уявлення про цілі, завдання і методику
проведення таких занять.
Найпоширеніші серед них
уроки-прес-конференції,
уроки-аукціони,
уроки—ділові ігри,
уроки-занурення,
уроки-змагання,
уроки типу КВК,
уроки-консультації,
комп'ютерні уроки,
уроки-консиліуми,
уроки-твори,
уроки-винаходи,
уроки-заліки,
театралізовані уроки,
уроки взаємного навчання учнів,
уроки творчості,
уроки-сумніви,
уроки-конкурси,
уроки-фантазії,
уроки-концерти,
уроки-екскурсії,
інтегральні уроки тощо.
Нестандартні уроки спрямовані на активізацію
навчально-пізнавальної діяльності учнів, бо вони глибоко зачіпають
емоційно-мотиваційну сферу, формують дух змагальності, збуджують творчі сили,
розвивають творче мислення, формують мотивацію навчально-пізнавальної та
майбутньої професійної діяльності.
Тому такі уроки найбільше подобаються учням і викликають у них
творчий інтерес.
Отже, форма організації навчання є важливою дидактичною проблемою,
яка безпосередньо впливає на результативний компонент навчального процесу.
Вона тісно пов'язана з методами і засобами навчання, бо кінцевий
результат визначається комплексом дидактичних умов, серед яких важливе місце
посідають організаційні форми навчання.
Використані джерела:
1. Різні види нетрадиційних уроків. Дидактика. Навчальний посібник /
1. Різні види нетрадиційних уроків. Дидактика. Навчальний посібник /
І. В. Малафіїк – К.: Кондор, 2009.– 406 c.
2. Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. посібник. – К.: Либідь,
2002. – 560 с.
3. Електронний ресурс: konserq. ucoz. Ua
3. Електронний ресурс: konserq. ucoz. Ua
Комментариев нет:
Отправить комментарий